Liiketoiminta-alueet

Kuluttajatuotteet

Valmistamme ja tuomme maahan tuotteita, jotka tuovat ihmisten arkeen lisää hyvinvointia. Panostamme kotimaiseen tuotekehitykseen ja tuotantoon. Vahvuuksiamme ovat paikallinen kuluttajaymmärrys, markkinointi- ja jakelutieosaaminen. Tavoitteemme on olla vähittäiskaupan halutuin yhteistyökumppani.

Bernerillä on juuret vahvasti kotimaassa, mutta toimimme globaalissa kilpailukentässä. Kansainvälisten kosmetiikkayritysten fuusioitumiset heijastuivat myös meihin. Cotyn ja Procter&Gamblen kosmetiikkaliiketoimintojen yhdistyttyä edustuksestamme poistui useita kansainvälisiä merkkejä. Näkymät kohti vuotta 2018 ovat kuitenkin selkeästi positiivisemmat uusien edustusten myötä.

Vuoden 2017 lopulla ostimme suomalaisen päivittäistavaroiden maahantuojan ja jakelijan, Make-Trade Oy:n. Liiketoimintakauppa vahvistaa asemaamme päivittäistavarakaupan tunnettujen brändien maahantuojana ja markkinoijana. Varsinkin uusi edustuksemme BIC on globaalina brändinä tavoitettavissa kaikkialla maailmassa yli neljässä miljoonassa vähittäismyyntipisteessä. Vahva tavoitteemme on jatkaa brändien kasvua ja kehittämistä.

Vastuullista palvelua kumppaneillemme

Edustamiemme laatumerkkien lisäksi meillä on kattava oma tuotekehitys ja tuotanto Suomessa. Kasvatamme edelleen Heinäveden tuotantolaitoksiemme toimintaa uusilla investoinneilla. Kehitämme jatkuvasti vastuullisempia tuote- ja pakkausratkaisuja. Tärkeätä meille on olla mukana kehittämässä suomalaisia kestäviä tulevaisuuden innovaatioita, josta Sulapac on erinomainen esimerkki. Tarjoamme sopimusvalmistusta sekä kattavaa myynnin ja markkinoinnin palvelua kumppaneillemme niin kotimaassa kuin globaalisti.

Myynnin kasvua tehokkaan markkinoinnin avulla

Vuoden aikana saavutimme kasvua useissa tuoteperheissämme tehokkaan markkinoinnin ja viestinnän avulla. Hyödynsimme paljon esimerkiksi vaikuttajamarkkinointia, ja toimme esille vastuullisia ja kotimaisia vaihtoehtojamme kuluttajille. Vaikuttajamarkkinointi vietiin pisimmälle Hai-brändin osalta, jossa Robin oli mukana suunnittelemassa omaa Hai Low by Robin -mallistoa.

Omien kotimaisten tuotemerkkiemme uutuuksia

XZ – Vahva suomalainen

Kotimainen XZ-tuoteperhe on ollut osa suomalaisten arkea jo 1950-luvulta lähtien. XZ on Suomen myydyin shampoomerkki. Kuluttajat ovat valinneet XZ:n Suomen luotetuimmaksi shampoomerkiksi jo seitsemännen kerran Valittujen Palojen Luotetuin merkki -tutkimuksessa.

XZ Mustikka juhli satavuotiasta Suomea

Kotimainen XZ juhli satavuotiasta Suomea uudella XZ Mustikka -shampoolla sekä hoitoaineella. Juhlavuoden kausituotteen kehityksen lähtökohtina ovat olleet suomalaiset raaka-aineet ja innovaatiot: tuote sisältää Suomessa valmistettua mustikansiemenöljyä ja kotimaista, sokerijuurikkaasta uutettua betaiinia. Juhlavuosi näkyy myös tuotteen etiketissä, jonka on suunnitellut suomalainen kuvittaja Sanna Mander. Kaikki XZ-shampoot ja -hoitoaineet valmistetaan Heinäveden luonnonkauniissa maisemissa. XZ Mustikka -shampoo ja Berner Oy olivat osa Suomi 100 -ohjelmaa vuonna 2017.

XZ Muumi

Myös rakastettu XZ Muumi -tuotevalikoima uudistui kolmella uudella tuotteella ja pirteällä, uudella ulkoasullaan. Lasten hiuksille suositellut uudet XZ Muumi Shampoo, XZ Muumi Suihkushampoo ja XZ Muumi 2in1 Shampoo ja hoitoaine pesevät hellävaraisesti lasten hiukset ja vartalon. Silikonittomat ja väriaineettomat tuotteet on suunniteltu erityisesti lasten hennoille hiuksille ja herkälle hiuspohjalle.

XZ Persikka-Nektari

XZ toi markkinoille myös kokonaan uuden Persikka-Nektari -tuotesarjan. Sarjaan kuuluu sulfaatiton shampoo, hoitoaine ja latvaseerumi, jotka hoitavat ja kosteuttavat värjättyjä ja käsiteltyjä hiuksia auttaen hiusväriä kestämään pidempään. Uutuudet valmistetaan Heinävedellä ja niille on myönnetty Avainlippu-tunnus.

LV – Tuntee ihon

LV uudisti vuoden aikana strategiaansa ja kuluttajille kohdennettua viestintäänsä. Herkkäihoisten rinnalle nousi kokonaan uusi kohderyhmä, tiedostavat kuluttajat, joiden ostopäätöksiin vaikuttaa ennen kaikkea ihon- ja ympäristön kuormituksen vähentäminen. LV:n viesti, vähemmän on juuri sopivasti, tavoitti kohderyhmän tehokkaasti eri kanavissa. LV-tuotteiden myynti kasvoi 53 prosenttia ja saavutimme kasvua kaikkien LV-tuotteiden kategorioissa. Kiinnostus tuotteita kohtaan kasvoi selkeästi rohkeamman ja tehokkaan markkinointiviestinnän avulla.

LV-tuoteperhe laajeni myös vuoden aikana niin ihonhoito- kuin pyykinpesutuotteiden kategorioissa. Alkuvuodesta ihonhoidon kategoriaan saatiin uusi hajusteettomien ja väriaineettomien aurinkosuojatuotteiden sarja. Kolmen aurinkovoiteen sarja sopii kaikille ihotyypeille, kasvojen ja vartalon iholle. Uutuudet saivat myös Allergia- ja astmaliiton tunnuksen.

Loppuvuodesta myös LV:n perus- ja kosteusvoiteet uudistuivat. Valikoimaan saatiin uudet LV Perusvoide ja LV Perusvoide Extra.

Myös LV:n pyykinpesukategoriaan saatiin vuoden aikana uusi, pyykin silittämistä helpottava LV Easy Iron -huuhteluainetiiviste. Huuhteluaine tekee pyykistä pehmeämpää ja vähemmän ryppyistä ja helpottaa pyykin silittämistä. Heinävedellä valmistettavalle tuotteelle on myönnetty Avainlippu-tunnus ja Allergia- ja astmaliiton Allergiatunnus.

Herbina – Luonnonkaunis sinä

Luonnon omiin raaka-aineisiin pohjautuva kotimainen ihon- ja hiustenhoitosarja Herbina laajensi tuotteidensa valikoimaa raikkaisiin, mandariinin ja vadelman sävyissä saataviin Herbina Lip Candy  -huulivoiteisiin, jotka hoitavat ja kosteuttavat huulia.

Herbina uudisti myös antiperspiranttien ja deodoranttien valikoimaansa yhdellä uudella deodorantilla ja kahdella antiperspirantilla. Uutuuksien raikkaan naiselliset tuoksut ovat saaneet inspiraationsa pehmeistä luonnonmateriaaleista: silkistä, puuvillasta ja kashmirista. Uutuudet valmistetaan Heinävedellä, ja niille on myönnetty Avainlippu-tunnus.

Herbina puhutteli tehokkaasti nuorta kohderyhmää #tarinoitarohkeudesta -kampanjan avulla, jonka PING Helsinki -vaikuttajamarkkinoinnin verkosto huomioi myös yhtenä vuoden vaikuttajamarkkinoinnin tekona.

Rajamäen

Rajamäen Väkiviinaetikkaa on valmistettu Suomessa jo 125 vuoden ajan. Tänä päivänä Rajamäen tuotevalikoimaan kuuluvat väkiviinaetikan lisäksi viinietikat, vaalea balsamietikka ja balsamikastikkeet. Juhlavuoden yhteydessä Rajamäen väkiviinaetikat, viinietikat ja balsamietikka saavat uuden, kätevän PET-pullon.

Helposti kierrätettävien PET-pullojen valmistus kuluttaa vähemmän energiaa kuin lasipullojen, ja myös kuljetusten aiheuttamat ilmastovaikutukset ovat lasipulloa pienemmät. Väkiviinaetikat siirtyivät lasipullosta kevyeen PET-pulloon jo aiemmin, ja kuluttajilta saadun positiivisen palautteen seurauksena myös viinietikat saivat uuden käytännöllisemmän muotoilun.

Rajamäen käyttövalmiiden kastikkeiden valikoima sai alkuvuonna täydennystä uudesta Omenaviinietikkakastikkeesta. Raikkaan omenainen kastike soveltuu niin maustamiseen, marinadeihin kuin glaseerauskastikkeeksi, ja se sopii myös käytettäväksi sellaisenaan. Öljytön, maidoton, laktoositon ja gluteeniton kastike soveltuu monenlaisille ruokavalioille.

Rajamäen toteutti vuoden aikana tehokasta ja palkittua vaikuttajamarkkinointia muun muassa blogiyhteistyön kautta.

Tummeli

Kyrö Distillery ja perinteinen Tummeli-brändi saivat toisistaan yllättävät yhteistyökumppanit. Yhteistyön tuloksena syntyi erityisesti baarimestareiden ja muiden koville joutuvien, kuivien käsien tarpeisiin kehitetty Moisturyeser-käsivoide. Kyrö Distilleryn käyttöön kehitetty käsivoide on myös osa ruistislaamon kansainvälistymissuunnitelmaa. Tummeli toi käsivoiteen myyntiin myös kuluttajille.

Erittäin kuivan ihon hoitoon tarkoitetussa käsivoiteessa yhdistyvät perinteinen Tummelin teho ja probioottien avulla valmistettu ruisuute.

Lastentarvikkeet ja hyvinvointi

Ainu

Ainulla on haastava markkina, sillä syntyvyys laskee Suomessa jatkuvasti. Tärkeänä teemana Ainulla on vanhemmuuden tukeminen. Teema näkyi Ainun kampanjassa, jossa keskityttiin digitaalisiin kanaviin ja laadukkaaseen sisältöön.

Brändiuudistuksen yhteydessä Ainun logoa modernisoitiin, ja pakkauksia uudistettiin samassa hengessä. Myös Ainun äänensävyä pohdittiin huolella – ja ennen kaikkea sydämellä. Ainun some-ilme ja nettisivut uudistuivat ja Ainun kuluttajakommunikaatio sai painopisteekseen suomalaisen vanhemmuuden. Ainu on mukana tekemässä vauvoista lapsia ja aikuisista vanhempia.

Omron

Omronin voimakas kasvu jatkui myös vuonna 2017. Omron on vahvasti mukana hyvinvoinnin trendeissä ja tarjoaa ratkaisun lääkkeettömään kivunlievitykseen uuden kategorian avulla. Omron E3 Intense -kivunlievittäjän lanseerauksen tueksi toteutettiin laaja markkinointikampanja, joka ylitti kaikki odotukset positiivisesti.  Omronin myynti kasvoi lähes 20 prosenttia vuoden aikana.

Bernerin liiketoiminta vastaa parhaiden paikallisten ratkaisujen kehittämisestä Omronille niin markkinoinnissa kuin myynnissäkin. Kivunlievittäjä-kampanjan paikallista esimerkkiä pystyttiin hyödyntämään myös globaalisti Omronin toiminnoissa.

– Bernerin tiimimme on sitoutunut, luova ja päämäärätietoinen, ja mahdollistanut vaikean tehtävän, lääkkeettömän kivunlievityksen kategorian kasvattamisen Suomessa. Jatkamme yhdessä työtämme kivuttomamman elämän puolesta, sanoo Omronin Pohjoismaiden myynnistä vastaava Rasmus Nielsen.

Berner palkittiin parhaan kategorian rakentajaksi (Pain Management) ja valittiin myös vuoden Business Partneriksi Omronin vuosittaisessa Business Partner Meetingissä. Yhteistyötapahtuma kokoaa globaalin yrityksen jakelijaverkoston EMEA -alueelta (Eurooppa, Lähi-itä ja Afrikka).

 

TUNNETUT TUONTIMERKKIMME

Kikkoman

Luonnollisella käymismenetelmällä valmistettu, GMO-vapaa tuontimerkkimme Kikkoman on markkinajohtaja soijakastikkeissa Suomessa.

Kikkoman tarjoaa tunnettujen soijakastikkeiden lisäksi myös maukkaat kastikkeet ja -marinadit, jotka tuovat helposti täyteläistä makua arjen ruuanlaittoon.

 

VAPAA-AIKA

Nokian Jalkineet ja Hai

Yksi Suomen kirkkaimmista poptähdistä ja 134-vuotias perheyhtiö kohtasivat, kun Bernerin tunnettu Hai-brändi sai yhteistyökumppanikseen Robinin. Robin suunnitteli persoonallisen Hai Low -malliston nuorisoa puhuttelevaksi. Robinin vaikuttavuuden avulla saavutettiin keskeiset kohderyhmät tehokkaasti ja kohderyhmiä aidosti kiinnostava, persoonallinen mallisto tuotiin helposti saataville. Mallisto myytiin nopeasti loppuun.

Mediatoimisto Dagmarin tekemän kuluttajatutkimuksen mukaan Nokian Jalkineet ja Hai ovat Suomen halutuimmat kumisaappaat. Kuluttajatutkimuksen tulosten perusteella Hai nostettiin omaksi brändikseen Nokian Jalkineiden rinnalle.

Hai-saappaat saivat myös oman Haicolours.com-verkkokaupan kumisaapaskauden alkajaisiksi elokuussa. Verkkokauppa vahvistaa Hai-brändin asiakaskokemusta ja tukee myyntiä kaikissa kanavissa niin kotimaassa kuin kansainvälisesti.

Free

Hajuttomat Free-karkotteet hyttysiä, mäkäräisiä, paarmoja, punkkeja ja täitä vastaan saivat vuoden 2017 aikana oikeuden käyttää Allergia-, Iho- ja Astmaliiton Allergiatunnusta. Tunnuksen käyttöoikeuden saaminen vahvistaa entisestään Free-tuotteiden soveltuvuutta koko perheelle.

Free-karkotteiden teho perustuu aktiiviaineeseen (IR 3535), joka on maailman terveysjärjestön WHO:n suosittelema. Free-tuotteet ovat yhtä tehokkaita kuin perinteiset karkotteet, mutta kehittyneemmän aktiiviaineen ansiosta tuotteet ovat täysin hajuttomia.

Korrek

Korrek toi autonhoitotuotteiden rinnalle keväällä markkinoille täysin uuden Korrek BOAT -veneenhoitosarjan. Sarja hyödyntää Korrek PRO -tuoteperheestä tuttua ohutkalvopinnoiteteknologiaa (Thin Film Coating). Tuotteet on tehty suomalaisiin veneilyolosuhteisiin sopiviksi ja ne on kehitetty, testattu sekä valmistettu Suomessa.

Perinteisen autonhoitoalan mullistaminen jatkui uusilla keraamisilla TFC-pinnoitteilla sekä autoshampoilla. Korrekin ammattituotteiden palveluverkosto on kasvanut vuoden 2017 aikana rajusti. Korrekin keraaminen pinnoite on saatavilla Suomessa jo yli 70 käsittelypisteessä ja kymmenissä johtavissa autoliikkeissä. Valtuutetut asentamot on koulutettu ja valittu tarkoin, sillä keraamisen pinnoitteen asennus on tarkkuutta ja ammattitaitoa vaativaa työtä.

Korrekin innovaatioilla on myös laajat vientitavoitteet ensisijaisesti Euroopassa. Thin Film Coating -teknologiaan perustuva tuotekehitys on kotimaista ja tuotanto toteutetaan Bernerin tehtailla Heinävedellä.

GreenCare

GreenCare lanseerasi luonnonvaroja säästävän GreenCare Ympäristön Ystävä -kiertotalouslannoitteen yhteistyössä Baltic Sea Action Groupin ja S-ryhmän kanssa. Kiertotalouslannoitteen koko valmistusketju raaka-aineiden hankinnasta valmiin tuotteen pakkaukseen on mahdollisimman ympäristöystävällinen. Suuri osa lannoitteessa käytettävistä raaka-aineista, kuten viljojen sivujakeista ja sokerituotannon sivuvirroista, on ennen jäänyt täysin hyödyntämättä kasvinravinteina.

Kasviperäiset sivujakeet tuovat hiiltä maaperään, lisäävät hyödyllisten pieneliöiden toimintaa maassa ja parantavat maan mururakennetta. Suomalaisen SOILFOOD INSIDE-keksinnön ansiosta kasvi pystyy hyödyntämään maan ravinnevarat tehokkaammin, jolloin kasvu on tasapainoista ja kukinta runsasta.

Tuotteen hyvä myynti toi lahjoituksen Itämeri-työhön

Jokaisesta vuoden aikana myydystä Ympäristön Ystävä –tuotteesta lahjoitettiin 50 senttiä Itämeren suojelutyöhön Baltic Sea Action Groupille (BSAG). Kierrätyslannoite myi hyvin ensimmäisenä kesänään, ja keräsi useiden tuhansien potin Itämeri-työhön. Yhteistyö BSAG:n kanssa jatkuu myös tulevana kautena, ja Ympäristön Ystävä -tuoteperhe laajenee.

Mikael Gabriel mukana ympäristöystävällisen kotipuutarhan lanseerauksessa

Bernerin vuonna 2016 alkanut yhteistyö Mikael Gabrielin kanssa jatkui Ympäristön Ystävä –lannoitteen markkinoinnin yhteydessä. Mikael Gabrielin oma innostus puutarhanhoitoon tukee yhteistyön tavoitteita ja innostaa nuorempiakin kasvattamaan kasviksia.

Kosmetiikka

Kosmetiikkaliiketoiminnassamme tapahtui muutoksia kansainvälisten kosmetiikkayritysten fuusioitumisten myötä. Cotyn ja Procter&Gamblen kosmetiikkaliiketoimintojen yhdistyttyä edustuksestamme poistui useita kansainvälisiä merkkejä, kuten Rimmel, Sally Hansen, Adidas sekä tunnettuja tuoksumerkkejä. Näkymät kohti vuotta 2018 ovat kuitenkin selkeästi positiivisemmat uusien edustusten myötä.

Cotyn päämiesmuutokset vaikuttivat vastaavasti myös Baltian kosmetiikkaliiketoimintoihimme Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Vuoden aikana kehitimme brändiportfoliotamme, ja aloitimme Baltiassa yhteistyön ranskalaisen Pierre Fabre -yrityksen kanssa. Pierre Fabre on maailman toiseksi suurin apteekkikosmetiikan laboratorio, ja Ranskan toiseksi suurin yksityinen lääkeyritys. Edustamme Baltian maissa Pierre Fabren tunnettuja apteekkikosmetiikkabrändejä, kuten Avéne, Ducray, Klorane, René Furterer ja Dexeryl. Tarjoamme päämiehelle myös kattavat logistiikkapalvelut kaikissa Baltian maissa.

Yhtenäistä toimintaa kaikissa Baltian maissa

Yhtenäistimme Berner-konsernin toimintaa Baltian maissa siirtymällä tytäryhtiöidemme osalta yhteisen Berner-nimen ja brändin alle vuoden 2016 loppupuolella. Berner-konsernin toimintoja yhtenäistettiin vuoden 2017 aikana myös johtamisen ja raportoinnin osalta. Richard Berner vastaa Bernerin kosmetiikkaliiketoiminnasta konserninlaajuisesti. Dagne Ruta Bitiene nimitettiin toimitusjohtajaksi Baltian kosmetiikkaliiketoiminnassa.

bernerbaltic.com

Vuoden 2017 uutuuksia Suomessa

Clarins

Vuonna 2017 Clarins otti vastaan haasteen toteuttaa uudelleen Jacques Courtin-Clarinsin yli 30 vuoden takainen unelma maailman parhaasta kosmetiikkatuotteesta. Tämän seurauksena syntyi uudistunut, kahdeksannen sukupolven versio kulttituotteeksikin muodostuneesta Clarinsin Double-Serum -tehoseerumista. Tuotteen suosio on aina perustunut sen kaksoiskoostumukseen: tuote sisältää kahta eri seerumia. Uudistunut seerumi aktivoi entistä tehokkaammin ihon hyvälle kunnolle tärkeitä tekijöitä.

IsaDora

IsaDora toi markkinoille innovatiivisen Stretch Lash Mascara -ripsivärin, jonka harja muuttuu pakkauksen korkkia kääntämällä. Harjan pituutta säätämällä saa halutun lopputuloksen: Pitkä harja pidentää, erottelee ja tekee ripset luonnollisen tuuheiksi, ja lyhyt harja tuo ripsiin ekstratuuheutta ja näyttävyyttä.

philosophy

philosophy toi vuoden alussa markkinoille uuden time in a bottle -seerumin. Seerumi huolehtii kokonaisvaltaisesti ihon ikääntymiseen vaikuttavista tekijöistä: tuote häivyttää jo syntyneitä ikääntymisen merkkejä ihosta, vahvistaa ihon vastustuskykyä sitä ennenaikaisesti vanhentavia tekijöitä vastaan, sekä ehkäisee uusien ikääntymisen merkkien syntymistä ihossa.

Tuoksut

Calvin Klein uudisti ikonista OBSESSED-tuoksuaan. Uuden sarjan heijastavat alkuperäistä OBSESSION-tuoksua, samalla kun niissä sekoittuvat tuoksuvivahteet tämän päivän miehelle ja naiselle. OBSESSED on ensimmäinen tuoksu, joka on valmistettu ja julkistettu Raf Simonsin toimiessa Calvin Kleinin luovana pääjohtajana. Tuoksun voidaankin nähdä juhlistavan Calvin Kleinin tuoksujen menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta.

SENSAI

SENSAI toi markkinoille SENSAI FOUNDATIONS -värivoiteet ja meikinpohjustustuotteet, jotka luovat kasvoille kauniita korostuksia ja hehkua. Sarjaan tuotiin kaksi värivoidetta, valoa heijastava meikinpohjustustuote, irtopuuteri ja hohdevoide.